poniedziałek, 22 września 2014

Banan i kiwi. Chia, sezam, zarodki pszenne i ostropest plamisty. Poniedziałkowo koktajlowo #13.


Mam w przejściu podziemnym taki sklep, w którym jeden regał powoduje u mnie błysk w oku. To regał produktów nietypowych - produktów bio i niszowych rodzajów mąk. Jeśli szukam mąki orkiszowej, to na pewno ją tam znajdę. Jeśli szukam mielonego lnu, to też tam jest. To dzięki temu regałowi poznałam quinoa. To dzięki niemu znalazłam też ostropest plamisty. Zawsze gdy widzę tam coś nowego, coś co przyciągnie mój wzrok, od razu ląduje w koszyku.

Ostropest plamisty jest rośliną jednoroczną z rodziny astrowatych. Pochodzi z rejonu Morza Śródziemnego, a obecnie można go spotkać również w Europie Środkowej, Ameryce i Australii.

Najważniejszą substancją aktywną ostropestu jest sylimaryna. Stanowi ona kompleks pochodnych flawonoidów o  dzia­ła­niu prze­ciw­za­pal­nym, prze­ciwrod­ni­ko­wym, roz­kur­czo­wym, żół­cio­pęd­nym i re­ge­ne­ru­ją­cym miąższ wą­tro­by (sy­li­mary­na ha­mu­je dzia­ła­nie sub­stan­cji , które po­wo­du­ją mar­skość lub mar­twi­ce wą­tro­by). Znany jest także ze swoich właściwości oczyszczających, więc jeśli interesuje nas detox organizmu, to nie ma chyba lepszego środka niż zmielone ziarna ostropestu. Ostro­pest za­wie­ra rów­nież ole­jek ete­rycz­ny , wi­ta­mi­ny B2, D, E, sole mi­ne­ral­ne (miedź, selen i cynk) oraz zba­wien­ne dla ukła­du po­kar­mo­we­go go­ry­cze oraz hi­sta­mi­nę.

Ostropest bywa również nazywany pstrokiem (ma liście z białymi żyłkami), dzikim karczochem (kwiatostany przypominają karczochy) lub ostem Najświętszej Marii Panny (zgodnie z legendą podczas karmienia Jezusa kilka kropel spadło na liście rośliny pozostawiając na nich mlecznobiałe plamy).

Do końca XIX wieku ostropest plamisty był uprawiany w Europie jako warzywo. Z młodych liści można przyrządzić sałatki lub spożywać ugotowane podobnie jak szpinak. Główki kwiatostanów po ugotowaniu można jeść jak karczochy, nasiona po uprażeniu znajdują zastosowanie jako substytut kawy, a korzenie jedzone jak salsefia. 

U mnie znalazł zastosowanie w zielonym koktajlu. Ważne, by nie przekraczać zalecanej dziennej dawki 1 łyżeczki.


Koktajl bananowy z kiwi i ostropestem plamistym

przepis własny
(na 350ml)

Składniki:
1 banan
2 kiwi
1/3 szklanka kefiru
1 łyżka nasion chia
1 łyżeczka sezamu
1 łyżeczka zarodków pszennych
1 łyżeczka mielonego ostropestu plamistego

plus do dekoracji
plasterki kiwi

Przygotowanie:
Banana i kiwi obierzcie, pokrójcie na małe kawałki. Wrzućcie do blendera. Dodajcie chia, sezam, zarodki pszenne i mielony ostropest. Dokładnie zmiksujcie.

Podawajcie od razu udekorowane plasterkami kiwi.

Smacznego! 


* informacje nt. ostropestu pochodzą ze stron ostropestplamisty.info, niezleziolkoo.blogspot.com i kobieta.onet.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witaj!
Super, że chcesz podzielić się ze mną swoją opinią. Komentarze są moderowane, dlatego nie martw się, jeśli Twój komentarz nie pojawi się od razu.