środa, 30 lipca 2014

Orzechy laskowe i biały sezam. Kolendra, kmin rzymski i... Dukkah.


Domowe przyprawy, uwielbiam! Też je robicie, czy sięgacie po gotowce? Dlaczego robię je sama, skoro mogę kupić w sklepie?

Po pierwsze dlatego że wiem, co w środku takiej mieszanki jest. Nawet nie wiecie jakie było kiedyś moje zdziwienie, gdy zobaczyłam skład proszku curry... Aż się wzdragam na samo wspomnienie.  

Po drugie, dlatego, że one tak pięknie pachną! Prażone na suchej patelni uwalniają taki niesamowity aromat, że może się od nich w głowie zakręcić. Za każdym razem, gdy otwieram potem słoiczek takiej samodzielnie przygotowanej przyprawy te wszystkie zapachy do mnie wracają.

Po trzecie, nie każdą można dostać. 

Przykładem tej trzeciej jest dukkah. Zobaczyłam ją ostatnio w jednym z programów kulinarnych i długo chodziła po mojej głowie. Dzięki pomocy wujka google znalazłam przepis, który był bardzo podobny do tego z programu. Lekko zmodyfikowany pokazuję Wam dziś :) 

*** 

Dukkah* (dakka, duqqa) to egipska mieszanka przypraw, której podstawą są orzechy. Tradycyjnie są to orzechy laskowe, ale można też do niej użyć pistacji czy nerkowców. Obok orzechów w tej mieszance powinny znaleźć się sezam, kolendra, kmin rzymski, sól i pieprz. Podawana jest najczęściej razem z oliwą i chlebem. Chleb macza się w oliwie, a następnie w przyprawie.  


Dukkah, egipska mieszanka przypraw

oryginalny przepis pochodzi ze strony inquiringchef.com
(na słoiczek o pojemności 190ml)

Składniki:
1/3 szklanki orzechów laskowych
1/4 szklanki białego sezamu
1 łyżka nasion kolendry
1 łyżka nasion kminu rzymskiego
1/2 łyżeczki nasion kopru włoskiego
1 łyżeczka suszonego tymianku
1 łyżeczka ziaren czarnego pieprzu
1/2 łyżeczki soli morskiej

Przygotowanie:
Orzechy drobno posiekajcie. Na suchej patelni uprażcie orzechy, odłóżcie na bok.

Na suchej patelni uprażcie wszystkie przyprawy (z wyjątkiem soli). Przełóżcie do moździerza. Dodajcie tymianek i sól morską. Ucierajcie przez kilka minut, aż powstanie jednolita mieszanka (niezbyt dokładnie starta). Na koniec dodajcie orzechy, ucierajcie jeszcze przez chwilę, by smaki się wymieszały, ale zachowana została grudkowata struktura.

Przełóżcie do słoiczka. Przechowujcie szczelnie zamknięte.



Smacznego!



  * źródło: wikipedia

3 komentarze:

  1. Nigdy o niej nie słyszałam, ale prezentuje się zachęcająco! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam dukkah! Jej zapach z miejsca przenosi na arabski targ :) To Moja ukochana mieszanka, którą mam zawsze w słoiku!

    OdpowiedzUsuń
  3. Już sobie wyobrażam ten zapach rozchodzący się po domu... Coś wspaniałego!
    Ja przeżyłam szok, jak odkryłam, że głównym składnikiem przyprawy do piernika jest mąka...

    OdpowiedzUsuń

Witaj!
Super, że chcesz podzielić się ze mną swoją opinią. Komentarze są moderowane, dlatego nie martw się, jeśli Twój komentarz nie pojawi się od razu.