niedziela, 7 września 2014

Nektarynki i jeżyny. Tymianek i wanilia. Ciasto.


Właśnie dziś uświadomiłam sobie, że nie wyobrażam sobie kuchni bez tymianku. Po ostatnich zakupach na Hali Mirowskiej te aromatyczne gałązki towarzyszą mi przy daniach zarówno wytrawnych, jak i słodkich. Gdy zastanawiam się nad dodatkami do grzybów połączenie z tymiankiem jest tak oczywiste jak wynik dodawania 2+2. Gdy dłużej nad tym myślę to skoro do grzybów leśnych pasuje tymianek, a jeżyny które mam też są z lasu, to może do jeżyn też by pasował? 

Niewiele myśląc zabrałam się do miksowania składników na ciasto, co jakiś czas podjadając jeżyny... Po jakimś czasie uświadomiłam sobie, że ciasto z pewnością nie będzie tylko jeżynowe, bo połowę składników po prostu wyjadłam :) Do tymianku pasują śliwki... 

Tych akurat nie miałam, więc zastąpiłam je nektarynkami I powiem Wam, że to jedno z lepszych ciast jakie upiekłam! Lekko wilgotne od ilości owoców, nie za słodkie, mocno owocowe, a przede wszystkim tymiankowe! 


Ciasto nektarynkowo-jeżynowe z tymiankiem (na kefirze)

inspiracja pochodzi ze strony taste.com.au
(na tortownicę o średnicy 25cm)

Składniki:
2/3 szklanki mąki pszennej (typ 550)
2/3 szklanki mąki pszennej razowej (typ 2000)
2 łyżeczki proszku do pieczenia
1 łyżeczka drobno posiekanych igiełek tymianku
80g masła
2/3 szklanki cukru
2 jajka
1/2 szklanki kefiru
1/2 łyżeczki pasty waniliowej
2 duże nektarynki
2 garści jeżyn

plus 
masło do wysmarowania formy
cukier puder do oprószenia gotowego ciast
gałązka świeżego tymianku do dekoracji

Przygotowanie:
Piekarnik rozgrzejcie do 175 stopni (górna i dolna grzałka).
Formę do pieczenia wysmarujcie masłem.

Nektarynki przekrójcie na pół, usuńcie pestki i każdą połówkę przekrójcie na 4 części.
Oba rodzaje mąk, proszek do pieczenia i drobno posiekany tymianek dokładnie wymieszajcie w misce.
Masło utrzyjcie na puszystą masę z cukrem. Dodawajcie po jednym jajku i dokładnie zmiksujcie. Dodajcie kefir i pastę waniliową, ponownie zmiksujcie. Na koniec dodajcie przygotowaną mieszankę mąk. Miksujcie, aż powstanie jednolita masa. 

Wyłóżcie do tortownicy połowę przygotowanej masy. Na wierzchu ułóżcie plasterki z jednej pokrojonej nektarynki i garść jeżyn. Na to wyłóżcie pozostałe ciasto, a na wierzchu ponownie ułóżcie pozostałe owoce. 

Wstawcie do piekarnika i pieczcie przez 45 minut. Po wyciągnięciu z piekarnika, studźcie na kratce.

Ciasto podawajcie oprószone cukrem pudrem i udekorowane gałązką tymianku. Smacznego!

7 komentarzy:

  1. Bardzo fajne ciasto. :) Piękne zdjęcia.
    Tymianek do tego tak pachnąco brzmi.:)
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  2. Już z opisu jawi się zjawiskowo , do tego wygląda bardzo zachwycająco

    OdpowiedzUsuń
  3. Tymianek fajnie pasuje, zdecydowanie! Piękna łycha na ostatnim zdjęciu :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Intrygujące, bardzo lubię takie nietypowe połączenia smaków, piękne :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fantastyczne połączenie :)
    Ja też tymianek lubię, w cieście cytrynowym na przykład... Pycha :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ladylaura, dziękuję! :)

    Majanko, ślicznie dziękuję Kochana! Tymianek w tym cieście gra pierwsze skrzypce.

    Margot, dziękuję! :) Komplement od Ciebie, to miód na moje serce.

    Karmel-itko, dziękuję! :) Zdobycz na targu staroci.

    Veggie, koniecznie wypróbuj! :)

    Gin, dziękuję! W cieście cytrynowym tymianku u mnie jeszcze nie było. Zdecydowanie do nadrobienia. Dzięki za inspirację :)

    Pozdrawiam ciepło!
    Ewe

    OdpowiedzUsuń

Witaj!
Super, że chcesz podzielić się ze mną swoją opinią. Komentarze są moderowane, dlatego nie martw się, jeśli Twój komentarz nie pojawi się od razu.