niedziela, 6 stycznia 2019

Crumble jabłkowe z orzechami włoskimi.

ciasto z jabłkami

Lubię jabłka. Gdy mama była ze mną w ciąży, to podobno potrafiła w ciągu pracy zjeść ich nawet 2 kg (!) Pod koniec zmiany w kieszenie jej fartucha pełne były ogryzków. Nic więc dziwnego, że jeśli chodzi o polskie owoce, to jabłka są moimi ulubionymi. Nie ma chyba możliwości, by mogły mi się kiedyś przejeść.

Gdy byłam mała zimą mama obierała jabłka bratu i mi. Po kilku miesiącach przechowywania w piwnicy utraciły już swoją pierwotną jędrność kręciliśmy na ich widok nosem i nie chcieliśmy ich jeść. Jednak gdy podczas zabawy albo gry w planszówki obok nas lądowała miska pokrojonych jabłek, to nie wiedzieć kiedy ręce same ku nim wędrowały. Za każdym razem zaskoczeniem było gdy po wyciągnięciu ręki zdawaliśmy sobie sprawę, że nie ostało się ani jedno jabłko. W tym momencie jak za sprawą magicznej różdżki pojawiała się mama z pytaniem "Czy chcecie jeszcze?"  odpowiedź zawsze była jedna, pełne entuzjazmu tak!

Teraz gdy jestem dorosła, to najczęściej jabłka jem na surowo ze skórką. W obieranie tylko w przypadku przerabiania jabłek. Jak np. dzisiaj. Rano wstałam i popatrzyłam na jabłka pod choinką. Chwyciłam jedno i w tym samym momencie przypomniały mi się szarlotki mamy. Poszłam jednak na skróty i przygotowałam crumble jabłkowe. Chrupiąca kruszonka wzbogacona o płatki owsiane i soczyste jabłka z orzechami włoskimi, bez zbędnego spodu z kruchego ciasta. Samo dobro!

Ja przygotowałam cztery indywidualne porcje, ale bez problemu możecie przygotować je w jednym naczyniu. Crumble koniecznie podajcie z lodami waniliowymi.

ciasto z jabłkami

Jabłkowe crumble z orzechami włoskimi

przepis własny
(na 4 porcje)

Składniki:

150 g masła
100 g cukru
200 g mąki pszennej
200 g płatków owsianych
1/2 cytryny
4 jabłka (ok 850 g)
40 g orzechów włoskich
1/4 łyżeczki cynamonu
1/2 łyżeczki cukru

dodatkowo:
masło do wysmarowania formy

Przygotowanie:

Foremki do pieczenia natłuszczamy masłem.

Do miski przesiewamy mąkę, dodajemy cukier i pokrojone w kostkę masło. Wyrabiamy ciasto, powinno ono mieć konsystencję kruszonki. Dodajemy płatki owsiane i mieszamy, aż dokładnie połączą się z ciastem. Formujemy kulę, spłaszczamy dłonią i owijamy folią spożywczą. Wkładamy do lodówki.

Piekarnik rozgrzewamy do 175 stopni (górna i dolna grzałka).

Do dużej miski ścieramy skórkę z połowy cytryny, następnie wyciskamy z niej sok. 

Jabłka obieramy, usuwamy gniazda nasienne i kroimy na ćwiartki, a następnie jeszcze na pół i wrzucamy do miski z cytryną, delikatnie mieszamy. 

Rozkładamy jabłka do wysmarowanych masłem foremek i posypujemy orzechami. Oprószamy cynamonem i odrobiną cukru.

Schłodzone ciasto wyciągamy z lodówki i kruszymy dłońmi na wyłożone do foremek jabłka.

Przygotowane crumble wkładamy do rozgrzanego piekarnika i pieczemy przez 40 minut, aż kruszonka będzie złoto brązowa, a przy brzegach będą pojawiać się pęcherzyki soku jabłkowego.

Po wyciągnięciu z piekarnika zostawiamy na ok. 5 minut, by sok z jabłka lekko się uspokoił.

Podajemy ciepłe, z lodami waniliowymi.

ciasto z jabłkami 
ciasto z jabłkami 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Witaj!
Super, że chcesz podzielić się ze mną swoją opinią. Komentarze są moderowane, dlatego nie martw się, jeśli Twój komentarz nie pojawi się od razu.